Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Suunnittelun rakenne
  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Lähtökohtana asiakas

Suunnittelun aluksi on täsmennettävä yrityksen arvot, toiminta-ajatus, liike-idea, toimiala, yrityksen resurssit, yritysympäristö ja kilpailutilanne.

Sähköisen liiketoiminnan kehittämisen lähtökohtana pidämme tässä analyysissa asiakasta. Todellisuudessa muitakin vaihtoehtoja voi olla, esimerkiksi yrityksen tekninen osaaminen ja sen kehittämät tuotteet. Tekninen näkökulma toimii suunnittelun lähtökohtana markkinoilla, joilla kysyntä ylittää tarjonnan. Maailmanlaajuisilla markkinoilla kilpailutilanne edellyttää kuitenkin suunnittelulta asiakaslähtöistä lähestymistapaa. Sähköisen liiketoiminnan kehittämisen hyödyt korostuvat, kun asiakkaan odotukset ovat seuraavanlaisia:

  • Palvelun nopeus on ratkaisevassa asemassa asiakkaan tuotteen/palvelun valinnassa. Sanonta 'nopeat syövät hitaat' ei enää päde, vaan nyt 'nopeimmat syövät nopeat'.
  • Itsepalvelu on hyvää palvelua. Yhä useampi asiakas käyttää Internetiä tai muuta sähköistä palvelua.

Itsepalvelun edut ovat ilmeisiä. Asiakkaat voivat käyttää palveluja mistä tahansa ja milloin tahansa. Asiakas vertailee hänelle tarjottavaa kokonaispalvelukokemusta omiin odotuksiinsa. Palveluita kehitettäessä on edelleen muistettava, että yksinkertaisuus ja pelkistäminen ovat valttia.

Asiakkaan ostopäätöksiin liittyvät vaihtoehdot ovat sähköisen liiketoiminnan kehityksen myötä moninkertaistuneet.

Riski palvelun epäonnistumiseen kasvaa aina, kun siihen lisätään tekijöitä, josta ei tiedetä varmasti, arvostaako asiakas edes niitä. Internetin selaimen välityksellä tarjottavissa palveluissa sivujen latausaika, tarjottavan tiedon ajantasaisuus sekä tuotteiden saatavuus ovat edelleen avaintekijöitä pysyvälle asiakassuhteelle.

Yritykset kasvattavat entisestään tarjottavien tuotteiden määrää ja pyrkivät räätälöimään ne asiakkaiden tarpeisiin. Asiakkaisiin vetoavat helpot ostopäätökset ja samalla tunne valinnan mahdollisuudesta. Vaativa tehtävä asiakaslähtöiselle yritykselle, eikö vain? Sitä helpottamaan on onneksi kehittynyt mahdollisuus rekisteröidä tietoa asiakkaasta ja hänen kiinnostuksen kohteistaan. Asiakasrekisteröinti sekä selainten ja tukiohjelman seurantajärjestelmät ovat esimerkkejä hyvistä keinoista auttaa asiakasta ostopäätöksessään.

Kuluttajan ja yrityksen valmiudet
Markkinatilanteen arviointi luo lähtökohdan kaikelle suunnittelulle. Markkinatutkimusta on yrityksen harjoitettava muutenkin, nyt kysymyksiä vain täsmennetään edistämään päätöksentekoa sähköisten menetelmien käytöstä.

Toimivien sähköisten palveluympäristöjen luominen ei hyödytä liiketoimintaa, elleivät asiakkaat osaa/halua/voi käyttää niitä. Yrityksen asiakkaat voidaan valmiuksiensa perusteella luokitella seuraaviin kategorioihin: (Lähde: Kettunen ja Filenius, 1998)

  • Tietämättömyys
  • ATK-perustaidot
  • Internet-taitoinen
  • Internet-hyödyntäjä

Yrityksen valmiudet kehittää ja hyödyntää sähköisiä työkaluja liiketoiminnan käyttöön on myös selvitettävä.

Poissaoleva yritys ei tiedä Internetin tai sähköisien palvelujen luomista mahdollisuuksista tai vaikka tietäsikin, se ei näe itse voivansa hyötyä niistä.

Verkkoläsnäolo-vaiheessa yrityksellä on Internetissä yksinkertainen yritystä kuvaava kotisivu, mutta sähköpostiosoitetta ei ole julkaistu.

Tuoteinformaatiovaiheessa asiakkaalle tarjotaan myös tietoa yrityksen tuotteista. Sähköposti on aktiivisesti käytössä.

Myynti- ja interaktiivisuusvaiheessa Internetiä käytetään myyntikanavana. Asiakkaalle tarjotaan täsmällistä tietoa tuotteista/palveluista ja hän voi tilata tuotteita verkon välityksellä

Sisäisten tietojärjestelmien integrointivaiheessa erilaiset yrityksen tietohallintasovellukset on liitetty verkkopalveluihin.

Täysin integroitu sähköinen liiketoiminta on kyseessä silloin, kun yrityksen liiketoiminta käyttää tehokkaasti verkkoteknologioita. Palvelujen laatu ja sisältö on ryhmitelty asiakassuhteen luonteen ja kiinteyden pohjalta tarjoamaan täsmennettyjä verkkopalveluja. Henkilökunta käyttää tehokkaasti intranetpalveluja.

Kypsyysmallissa asiakas- ja yritysanalyysin tulokset sijoitetaan matriisiin, jolla analysoidaan yrityksen verkkopalvelujen tila ja asiakkaiden kyky ja halu käyttää verkkopalveluja. Matriisiin voidaan myös asemoida kilpailijoiden palvelujen tila.

Kaavio. Kypsyysmatriisi ja skenaario (Kettunen & Filenius 1998)

Sähköisten palvelujen tarjonnan taso kannattaa määritellä sellaiselle tasolle, että asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat voivat siitä hyötyä.

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi