Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Hyödyt

Markkinapaikkana maailma
Internet tavoittaa miljoonia ihmisiä samanaikaisesti lähes mistä tahansa maailman kolkasta. Tämä seikka nousee merkittäväksi erityisesti ns. niche -tuotteille eli erikoistuotteille, joilla on hyvin rajattu kysyntä. Yleensä erikoistuotteet löytyvät vain suurista taajamista. Internetin välityksellä erikoistuotteet voi tavoittaa edullisesti hajanaiselta alueelta tuotannon taloudelliseen ylläpitämisen edellyttämän asiakasmäärän.

  Pohdintatehtävä

Mitkä ovat tyypillisiä erikoistuotteita, joiden myynti ja markkinointi hyötyy internetistä maailmanlaajuisena mediana?

Tehostettua vuorovaikutusta
Yrityksen sisäiset verkkopalvelut (ns. intranet) tehostavat tiedon kulkua ja tasoa, minkä seurauksena asiakaspalvelun taso paranee. Erilaisten tietokantojen integrointi järjestelmään ja seurantajärjestelmien kehittäminen johtavat esimerkiksi parempaan asiakaspalveluun ja varmistavat kannattavan toiminnan. Asiakkaita palvelemaan luodun ekstranet-järjestelmän ansiosta asiakkaat ja yritys vaihtavat asiakassuhteen tehokkuuden kannalta merkittävää tietoa. Näin yhteistyö vakiintuu entisestään tavalla, josta on kaikille osapuolille - myös asiakkaan asiakkaalle - hyötyä. Sähköposti ym. palautejärjestelmät ovat hyvin hoidettuna tehokkaita ja nopeita keinoja asiakastyytyväisyyden kehittämisessä. Nykypäivänä on tosin varottava, ettei lähestyminen ole tunkeilevaa ja saa asiakkaan silmissä roskapostin luonnetta.

Tehostunut kommunikointi
Tehokkaamman jakelujärjestelmän ansiosta voidaan ohittaa perinteisesti käytettyjä jakeluportaita. Nykyään asiakas voi varata lento- tai laivalipun ja hotellihuoneensa Internetistä suoraan palvelun tarjoajalta. Välittäjäportaiden vähenemisestä voi hyötyä sekä asiakas että palvelun tuottaja.

Lyhentynyt jakeluketju
Toimitusajat ja jakeluketjut lyhenevät. Toimitusajan ja -varmuuden takaaminen ovat varmasti yrityksen tärkeimpiä menestystekijöitä.

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi