Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Suunnittelun rakenne
  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Yritysympäristö

Sähköistä kaupankäyntiä ohjaavia trendejä ovat yhteiskunnan ja liike-elämän muutokset. Merkittäviä ulkoisia tekijöitä sähköisen liiketoiminnan suunnittelun kannalta ovat

  • tietoliikenteen kehittyminen
  • tietoliikenteen rakenne
  • yleinen suhtautuminen sähköiseen liiketoimintaan.

 Kansainvälisen verkoston haasteet
Kansainvälisesti toimivassa verkostossa ongelmat korostuvat seuraavista syistä: (Trepper, 2001)

  • lait ja sopimukset
  • nopeus ja luotettavuus
  • tietoliikenneprotokolla
  • sää, luonnonmullistukset
  • kulttuuri- ja kielierot
  • verotus ja valuuttasäännökset.

Esittelen tässä tarkemmin joitakin Trepperin näkemyksiä.

Lait ja sopimukset
"OECD:n tutkimusten mukaan kauppapolitiikka nähdään erittäin voimakkaana tai voimakkaana esteenä verkkokaupan kehittämiselle". Kansainväliset kaupan alan organisaatiot (esim. CommerceNet , OECD, World Trade Organization) pyrkivät madaltamaan lainsäädäntöön liittyviä sähköisen liiketoiminnan esteitä.

Kulttuuri- ja kielierot
Kulttuuri- ja kielieroja kannattaa huomioida jo siksi, että todennäköisemmin kauppa syntyy, jos käytämme asiakkaan kieltä ja huomioimme hänen kulttuuritaustansa.

Joskus peräti lainsäädäntö edellyttää kielen ja kulttuurin huomiointia. "Ranskassa on vuodelta 1994 peräisin oleva laki, joka kieltää mainonnan muilla kuin ranskan kielellä. Ranskassa vaaditaan, että myös yritysten web-palvelut ovat ranskankielisiä." (Trepper, 2001). Näiden tekijöiden huomioiminen on teknisesti melko helppoa; tärkeintä on kehittää henkilöstön osaamista ja asenteita.

Verotus ja valuuttasäännökset
Samalla, kun Internetin rajattomuus tarjoaa uusia ulottuvuuksia liiketoiminnan kehittämiselle, on huomioitava siihen liittyviä vaaratekijöitä. Ajan tasalla pysyminen on vaativaa, ja vaikka tekniset ratkaisut helpottavat seurantaa, on niiden ylläpitämiseen ja markkinoiden seuraamiseen palkattava asiantuntevaa henkilöstöä tai turvauduttava ulkopuolisiin, alueellisiin kaupan ja kulttuurin alan asiantuntijoihin.

Kansainvälisessä sähköisessä kaupassa asiakas, myyjä ja tavaran toimittaja voivat olla eri maista ja kaksinkertainen verotuskäytäntö on mahdollista. "Yritykset pitävät verotusta merkittävänä esteenä"

Perinteisesti verotus on määritelty toimittajan sijainnin perustella. Sähköisessä kaupankäynnissä kauppapaikka ei ole läheskään aina selkeästi määriteltävissä. Verotuksen perusteiksi tarvittava sähköinen dokumentointi voi olla epämääräistä.

Valuuttakursseihin vaikuttavat seikat ilmenevät muutoinkin kansainvälisessä kaupassa.

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi